Opleidingsstructuur

Hier licht ik de structuur van de opleiding even kort toe, zodat iedereen een beeld heeft van de verschillende onderdelen.

1. De basisvliegopleiding
Om te beginnen vertrekken we 24 maart gezamenlijk naar Oxford, UK. Hier zullen we in 30 weken de zogeheten “ground school” doorlopen.  Dit houdt in dat we praktisch gezien non-stop in de boeken zitten om alle theorie van de opleiding erin te knallen. Lesweken van 40 uur, daarnaast nog de nodige thuisstudie en regelmatig toetsen tussendoor. 30 weken hard werken om alle examens met een score van minsten 85% te doorlopen, waarbij we natuurlijk voor de 100% gaan. Een hogere score betekent automatisch een betere plaatsingskans na de opleiding. Hieronder een overzicht van de vakken die worden getoetst:

Vakken in de eerste fase van de groundschool

  • Principles of Flight
  • Aircraft General Knowledge – Systems
  • Aircraft General Knowledge – Instrumentation
  • Human Performance
  • Meteorology
  • VFR (Visual Flight Rules) Communications
  • IFR (Instrument Flight Rules) Communications

Vakken in de tweede fase van de groundschool

  • General Navigation
  • Radio Navigation
  • Flight Planning
  • Aircraft Performance
  • Mass & Balance
  • Operational Procedures
  • Air Law

Na de ground school gaan we voor ongeveer 20 weken naar het Airline Training Center, gelegen op het vliegveld van Phoenix Goodyear Airport in Arizona, USA. Daar gaan we het daadwerkelijke vliegen leren. We zullen zo’n  110 uur op een PA28 Warrior/Archer vliegen, 10 uur op een PA28 Arrow en 10 uur op een PA34 Seneca FNPT II simulator. Allemaal volgens VFR (Visual Flight Rules –> op het zicht vliegen).

Als deze periode achter de rug is vertrekken we opnieuw naar Oxford om hier het verdere vliegen te leren. De basis hebben we dan inmiddels, maar het vliegen op meermotorige vliegtuigen en in een druk luchtruim is natuurlijk weer net iets anders. We zullen beginnen op dezelfde simulator als degene waar we in Phoenix mee vlogen, om vervolgens zo’n 20 uur op een echte PA34 te maken!

Ook krijgen we hier “First Officer Fundamentals”. Hier leren we de verantwoordelijkheden die we later als first officers ook zullen hebben, communicatieve vaardigheden, team management, etc.

2.De vervolgopleiding
Na de basisvliegopleiding doen we de vervolgopleiding in Nederland bij EPST zelf, de AJFC (Airline Jet Foundation Course). Hier maken we kennis met de standaardprocedures van de verschillende airlines. In deze cursus vliegen we minimaal 50 uur op een Boeing 737-NG simulator.
Na afronding van de AJFC is het mogelijk om regelmatig simulator (B737-800 of A320) training te doen bij EPST , in afwachting van onze aanname bij een airline.

3.De typerating
Na de vervolgopleiding worden we gekoppeld aan een airline die piloten nodig heeft, en krijgen we een 2 maanden durende “Type Rating”. Dit is een specifieke training op het type vliegtuig waarmee we bij de airline zullen gaan vliegen, bijvoorbeeld een Boeing 737 of een Airbus a320. Na deze type rating met goed gevolg afgerond te hebben wordt een vast contract aangeboden en kunnen we beginnen aan onze carrière als verkeersvlieger!

Plaats een reactie