Selectiefase 1; de Compass-test

And so it begins!

Ik vond het een erg spannend moment om het aanmeldingsformulier ook daadwerkelijk op te sturen. Het is echt de eerste stap in de richting van het waarmaken van mijn jongensdroom en dit besef maakt het zoveel belangrijker dan alleen het opsturen van een papiertje. Er werd me een datum toegewezen en om 08.00 mocht ik me melden op het hoofdkantoor van EPST in Maarssen. Om goed voor de dag te komen had ik met moederlief een net pak aangeschaft, dit was nog niet makkelijk gezien mijn maat. Na uren struinen uiteindelijk toch een fraai exemplaar gevonden, bedankt voor je geduld mam! Het is natuurlijk wel wennen om een pak aan te hebben, heel anders dan de trainingsbroek en polo waar ik de afgelopen 6 maanden op mijn stageadres in rondliep;)

De vorige avond had ik uiteraard alles al klaar gelegd: mijn pak lag kreukvrij op tafel, mijn aanmeldingsformulier ernaast, pen en papier mee, brood gesmeerd en niet te vergeten de TomTom ingesteld! Ik wilde niks aan het toeval overlaten. Die avond op tijd m’n bed in, heerlijk geslapen en ’s ochtends op pad!

Ik liep mooi op schema toen ik de snelweg opdraaide, niks kon me meer tegenhouden…dacht ik. Er bleken diverse wegwerkzaamheden rondom afslag Maarssen te zijn, waardoor ik tot twee keer toe de afslag miste. Uiteindelijk was ik om 07.55 op het hoofdkantoor, maar ik ben nog nooit zo blij geweest met een buffer. Wat een sukkel voelde ik me, waarom had ik niet even een proefritje gemaakt de dag van tevoren??
Maar goed, uiteindelijk geen wolkje aan de lucht want ik was mooi op tijd. Punctualiteit is essentieel in de luchtvaart, dus wat dat betreft is 5 minuten voor tijd misschien nog wel beter dan een half uur.

Toen ik binnenkwam werd ik welkom geheten met een kopje koffie en ik mocht nog even plaatsnemen in de lobby. Ik had verwacht dat we wel met een groepje zouden zijn, maar ik was de enige aanwezige op deze mooie ochtend.

De eerste selectiefase is de zogeheten COMPASS-test. COMPASS staat voor Computerized Pilot Aptitude Screening System en is een door EPST opgezet selectiesysteem wat over ter wereld gebruikt wordt door grote maatschappijen.

De test bestaat uit 6 onderdelen, te weten:
1. Control
Hier is het de bedoeling om door middel van een stuurknuppel de naald van een wijzer op een streepje houden en tegelijkertijd met voetpedalen een balletje ook op een streepje houden. Deze onderdelen komen eerst los van elkaar voorbij, dat is goed te doen. Wanneer ze de twee onderdelen combineren is het wel even opletten. Vervolgens krijg je een slalom tussen driehoekjes door, op zich niet moeilijk maar de knuppel stuurt vrij onregelmatig dus weer even concentreren.
2. Mathematics
Dit zijn vrij simpele sommen, het enige wat je in de gaten moet houden is de tijd. Hoe sneller je de sommen oplost, hoe hoger je score uiteindelijk is.
3. Memory
Dit was een vrij lastige opgave vond ik persoonlijk! Je krijgt een afbeelding van een autopilot te zien, met hierin 4 variabelen. Dit zijn erg lange getallen en je krijgt ze maar kort te zien. Uiteraard mag je geen kladpapier gebruiken en aan jou de taak om ze weer correct in te voeren.
4. Task Manager
Hierbij moet je gegevens uit een autopilot invoeren en ondertussen een aantal lampjes in de gaten houden en hier snel en accuraat op reageren.
5. Orientation
Aan de hand van een aantal instrumenten de stand van het vliegtuig aflezen en deze selecteren. Niet erg moeilijk wanneer je het door hebt.
6. Tech-test
Hierbij wordt gekeken naar je natuurkundige kennis, dit was voor mij wel even geleden dus ik heb als voorbereiding de examenbundel er nog maar eens op nageslagen. Dit kwam goed uit want de Wet van Ohm, middelpuntwijkende kracht en magnetisme waren enkele van de onderdelen die langs kwamen.

Na deze testen krijg je even gelegenheid om wat te drinken of naar de toilet te gaan, waarna je gelijk weer plaats mag nemen voor het persoonlijkheidsonderzoek. 225 vragen, vergelijkbaar met een beroepentest van de middelbare school. Stellingen, activiteiten en karaktereigenschappen scoren. Dit kan je niet fout doen, gewoon een kwestie van zo eerlijk mogelijk invullen.
Als laatste nog een test Engels, te beginnen met logisch redeneren en tekstverklaring. Eigenlijk was dit heel makkelijk, als je een beetje op hebt gelet op school (of gewoon veel films hebt gezien;)) moet dit geen probleem zijn. Laatste onderdeel van de Engels-test was luistervaardigheid. Normaal gesproken geen probleem voor me, maar hier moest ik toch even snel schakelen! Je wordt midden in het communicatieverkeer tussen de verkeersleiding en de piloot gegooid en weet nog niet waar je op moet letten.  Dus alles onthouden, instinker is het internationale alfabet! Alpha Bravo Charlie etc, als je hier niet op bedacht bent snap je de vragen niet.

Na 3 uur testen mocht ik plaatsnemen in de lobby om daar de uitslag af te wachten, welke direct bekend is. Dat is wel prettig, weet je ook gelijk waar je aan toe bent. Ik had er zelf wel vertrouwen in.
Al vrij snel kwam Nicole me weer ophalen en mocht ze me dan ook feliciteren!! Deze ronde kan ik afvinken!

2 reacties op ‘Selectiefase 1; de Compass-test

  1. Hey,

    Wat kan ik verwachten van de tech test en de fysica examen, hoe is de mathematics? Is het zoals 57888×452? Graag had ik hierover meer uitleg, hoeveel moet je trouwens minimum behalen en is er een herkansing? Hoe kan ik me voorbereiden voor de rest? mvg miko

  2. Hoi,

    Op de havo heb ik wiskunde en natuurkunde laten vallen omdat ik er geen aanleg voor had en het dus moeilijk vond. Als ik nu keihard ga werken voor mijn deelcertificaten, maak ik dan kans door de selectie te komen denk je?

Plaats een reactie